יום רביעי, 18 בנובמבר 2015

האם רשת חברתית יכולה לשמש ככלי פרסומי?

חברות וארגונים החלו לשים את הדגש בשנים האחרונות על ניהול רשתות חברתיות.
ולמה בעצם?
א. כי מישהו אמר להם שאם הם לא שם הם לא קיימים..
ב. כי הם מבינים שמדובר בפלטפורמה פרסומית ושייוקית זולה.



נתחיל דווקא מהסיבה השניה - "זול" הוא שם המשחק ברוב הפעילויות של חברות כאלה. רובם רוצים פרסום ושיווק לארגון אותו הם מנהלים. פרסום ושיווק עולים כסף רב בדרך כלל - שעובר דרך משרדי פרסום, אנשי שיווק, כסף שעובר למדיה הכתובה, הדיגיטלית והמשודרת - למי שממש הממון מצוי בידיו - וזו לא ממש אפשרות למרבית החברות במשק.

אז הדרך הקלה והזולה כביכול היא הפייסבוק - "בואו נקים עמוד, ניקח מישהו שינהל אותו ונפרסם שם את מרכולתנו".
השלב הבא הוא גיוס "סטודנט" או "מנהל תוכן" שישמש גם "מזכיר/ה" ושיענה גם לטלפון ועוד כמה תפקידים ועל הדרך ינהל את עמוד הפייסבוק שיקים - יעלה קצת תמונות, יספר על המוצרים שלנו ונוכל להתגאות שאנחנו שם - במקום הכי טרנדי עלי אדמות.

ואז באה הנפילה ומתחילות הטענות - למה זה לא עובד? למה אין לנו חברים בפייסבוק? אנחנו לא עושים מספיק? מה צריך לשים גם כסף על פרסום?...

אז זהו - שפייסבוק אינו פלטפורמה פרסומית! 
גם לא ניתן להשתמש בו ככזה!

אז איך עושים זאת נכון?

ראשית חשוב להבין את המונח רשתות חברתיות:
רשת חברתית היא אוסף כלים וירטואליים, באמצעותם ניתן ליצור סבך קשרים עם חברים.
מי שלא מבין את המושג הזה - קשה לו מאוד להתמודד עם רשת הפייסבוק ודומיה.
הדבר הראשון שחייבים להבין הוא שרשת חברתית דורשת תקשורת - וכשאומרים תקשורת מתכוונים לתקשורת דו כיוונית. חייבים לתקשר עם החברים שלנו.

הפייסבוק הוא בעצם כלי אחד גדול וירטואלי המדמה את חיינו על פני האדמה בתקשורת מול אנשים אחרים.
אף אחד לא אוהב חברים שרק אוהבים לשמוע את עצמם ומלהגים את רעיונותיהם בכיוון אחד.
בתקשורת הכוונה היא לשיח!

אנשים רוצים תקשורת דו כיוונית - בה כולם שותפים פעילים.
ומכאן הכל מתחיל.

להבדיל מפרסום בעיתון /טלוויזיה / רדיו או אתר אינטרנט - שם אני יכול לפרסם מודעה ולשלם תמורת פרסומה ולהעלות שם מידע ככל שעולה על דעתי (כמובן בגבולות החוק) - ברשתות חברתיות המטרה היא שונה - המטרה בפייסבוק למשל היא יצירת קשר ושיח עם הגולשים.

והעיקרון שם הוא ככל שהשיח סביבי הוא רב יותר - מדברים עלי ואיתי יותר - כך אני מצליח יותר ויותר.
וזה מנוגד בדיוק לאופי המקובל על ידי חברות - המפרסמות את עצמן ומבקשות חברות ו/או הצטרפות לדף שהקימו - שהופך חסר תנועה ועניין.
בנוסף לכל הנאמר, פייסבוק הוסיפו בשנים האחרונות מנגנונים שאינם מאפשרים הפצה לכלל החברים בעמוד - ומעודדים קידום וכן בתשלום כמו גם הגדלת כמות החברים העוקבים אחר העמוד - אפשרות זו גם היא בתשלום.
העיקרון המנחה את פייסבוק - שתפוקת ותפוצתו של העמוד ותוכנו יגדלו אם השיח בו עירני וגדל וכולל בין יתר האלמנטים שלו גם: לייקים, תגובות ושתופים (share) - ככל שאלה גדלים גם תפוצת העמוד ותכניו גדלה באופן אורגני ללא קידום בתשלום.
כך ששיח מתפתח יתרום לפרסום אותו כל כך רציתם ולאו דווקא העלאה של תוכן, שאינו מייצר מעורבות כלשהי בהצפה מוגזמת. מעבר לכך - הצפה של תכנים שאינם מעניינים יעודדו אנשים להפסיק לעקוב אחר העמוד - גם ללא ידיעתכם, וחבל.


סיכום:
עמוד הפייסבוק אינו כלי פרסומי. הוא כלי של מעורבות חברתית. ככל שהמעורבות החברתית תגדל - כך יילך ויגדל הקשר שלכם עם הקהל הפוטנציאלי ויביא לכם תפוקה שוות ערך לפרסום.
אבל העבודה המושקעת היא רבה ודורשת מומחי תוכן ושיח ברשתות חברתיות - ועל כך יש לתת את הדעת.




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה