יום רביעי, 18 בנובמבר 2015

מה זה בעצם ניהול רשתות חברתיות?

בהרצאות ובשיחות שלי עם קהל, השיח על רשתות חברתיות מוביל מיד לשם "פייסבוק".
הרשת החברתית פייסבוק הפכה בשנים האחרונות לשם גנרי לרשת חברתית, בדומה לפריג'ידר או פלאפון.
והאמת? די בצדק.




פייסבוק לא הייתה הראשונה בייצוג הרשת החברתית. קדמו לה אחרות - שמסיבות כאלה ואחרות לא צלחו את עידן הפייסבוק.
פייסבוק שינתה את המפה התקשורתית והפכה לרשת החברתית העיקרית בחיינו תוך איפוס כל הרשתות האחרות שהיו קיימות עד הצלחתה.
רק בישראל ניתן למנות את קפה דה מרקר , עכבר קפה אתר תפוז אנשים ואתר הבלוגים מוביל בישראל ישראבלוג - שהייתה לי הזכות לשלבו באתר נענע, ושהיווה בשיאו את אחד המרכיבים הראשיים להצלחת הפורטל.
אבל כל אלה היו חסרים.

רשת חברתית מצליחה בזכות שלושה גורמים:

רשת חברתית מצליחה = תוכן + אנשים + כלים

כלים - מגוון של כלים וירטואליים מתקדמים ליצירת קשר ושיח בין החברים באתר. ככל שיש יותר כלים - טובים ומתקדמים, המאפשרים קשר הדוק יותר בין החברים - הרי הרשת תצליח יותר ויותר

אנשים - רשת חברתית מתבססת על רבוי חברים בה. ללא חברים - הרשת יכולה להיות מעולה - אבל ללא אנשים היא תמות מוות סופני וכואב.

תוכן - תוכן מרתק של גולשים. חשוב שהגולשים בעצמם ייצרו את התוכן - וזה חשוב שיהיה תוכן מצויין ומרתק ששווה לעקוב אחריו. ללא תוכן טוב - האנשים לא ישארו והרשת החברתית תמות כמו בסעיף הקודם.

פייסבוק אכן הביאה בקלות וביעילות מגוון של כלים אינטרנטיים שהלכו והשתכללו עם הזמן והכוללים בין היתר - את הקיר, שתוף תמונות ווידיאו בקלות, יכולת תיוג, יכולת של מתן תגובה מהירה ויעילה כמו לייק או תגובה או שתוף, מסנג'ר פרטי בין אנשים הכולל וידיאו ועוד ועוד.

מבחינת אנשים - הלכו אלה והתרבו בפייסבוק והגיעו כיום לכ-1.5 מיליארד איש - אימפריה!

ולגבי התוכן - פייסבוק הפכה להיות הפלטפורמה המניבה את כמות התוכן הגדולה ביותר בעולם - חינם, באמצעות הגולשים, שמגדילים בכל יום את כמות התוכן המרתק. 
ואם הפייסבוק שלכם משעמם - פשוט תחליפו חברים - מיצאו את אלה המובילי דיעה, שיעשירו את ימיכם (ולילותיכם) במידע מרתק - סוביקטיבית על פי נושאי העניין שלכם.

אז אכן פייסבוק היא הרשת החברתית המצליחה ביותר עם שפע אנשים תוכן וכלים ולא סתם זכתה בבכורה.

אז מדוע בעצם הרשת החברתית של גוגל - +GOOGLE לא צלחה א המשימה?
הרי לא ניתן להאשים את גוגל בחוסר במגוון כלים או שאינם טובים דיים...
אז מה כן?
ככל הנראה שני הגורמים האחרים במשוואה - הם שלא צלחו -

כשנכנסנו לשם - לא מצאנו תוכן שמעניין אתנו, גם האנשים לא עניינו אותנו - גוגל שתף אותנו עם אנשים שאינם ממש חברים שלנו ו/או שמעניינים אותנו. וכך הרשת החברתית שהיה לה את רוב הסיכויים להצליח - כשלה. 

ופייסבוק כן ובגדול.

אבל פייסבוק לא לבד.



על מנת לנהל רשתות חברתיות יש צורך במגוון של רשתות. ומדוע?

הרעיון שעומד מאחורי ניהו רשתות חברתיות הוא נגיעה בקהלי יעד מגוונים. 
בעוד בעבר הוקם לכל חברה אתר - כדי שיוכלו למצוא אותנו באינטרנט, הרי שהגישה ברשתות החברתיות היא להגיע לקהל היכן שהוא נמצא.

בואו נדמה עסק שאנו רוצים להקים. נניח שאנחנו רוצים להקים חנות לממכר שוקולד.
שתי אופציות עומדות בפנינו התקציב העומד לרשותנו-
האחת - הקמת חנות מפוארת לשוקולד ברחוב צדדי בעיקר - חנות יפה ומדוגמת
השניה - הקמת דוכן קטן ועלוב במרכזה של כיכר רבין, בעת בה נערך במקום כנס גדול של ילדים והורים.

התשובה ברורה - עדיף להיות היכן שקהל היעד שלנו נמצא ובגדול.
זה הבדל בין האתר התדמיתי שלנו לבין פעילות ברשת חברתית כמו פייסבוק. עדיף להיות היכן שהקהל נמצא ולהגיע אליו באופן ממוקד וברור.

כך גם בבחירת רשתות חברתיות. למרות המאסה הגדולה הנמצאת בפייסבוק - רבים פעילים דווקא במקומות אחרים.

אינסטגרם
הנוער, למשל, נטש את הפייסבוק - מסיבות שונות ומגוונות. איפה הם נמצאים? באינסטגרם, בווטסאפפ וברשתות חברתיות אחרות שמעניינות אותם יותר.

אז מה צריך לעשות אם רוצים לגעת בבני נוער? פשוט להגיע אליהם באמצעות הרשתות בהן הם פועלים. לצורך העניין אינסטגרם.

אינסטגרם מדברת בלשון אחרת - לא עוד טקסטים ארוכים ומשמימים אלא תמונות, טקסט קצר אם בכלל והרבה לייקים. בנוסף, עובד האינסטגרם על הרעיון של תגיות - התאמת התיוג לנושא בארץ ובעולם יכול להעשיר מאוד את כמות העוקבים והמגיבים לך ברשת הזו.

טוויטר

טוויטר הוא האח הקטן והממזרי של פייסבוק. הוא עובד על פחות גולשים, אך עדיין הם רבים, ולמעשה הוא מחליף את מה שהיה פעם הצ'ט (של נענע / וואלה ודומיהם): אמירות קצרות, מהירות (עד 140 תווים) בלי בלבולי מוח רבים מדי.
כדי לעבוד בטוויטר צריך לחיות בו - להגיב כל העת ולתת מענה - כי כאמור כאן השיח והתגובתיות בין הגולשים היא שעושה את העבודה.
בישראל הטוויטר פחות מצליח - בארה"ב הוא פופולארי הרבה יותר.
אז למה בכל זאת כדאי לתזחק את הטוויטר?
כי בישראל פעילים בו מובילי דיעה. אלו כולללים בין היתר שרים, ח"כים, עיתונאים מובילים ואנשי תקשורת כמו גם מובילי דיעה בתחומי הטכנולוגיה והקדמה. אמירה של אחד מהם יכולה לבנות או להרוס ארגון. ב- 140 תווים בלבד. ולכן חשוב להיות שם ולהגיב ולנהל שיח פתוח וגלוי - כי זה מה שקורה שם!

בלוגים

בלוגים הם כלי תוכן מעולה. הם מאפשרים כתיבה תוך שילוב מולטימדיה (וידיאו, תמונות ואודיו) ללא הגבלה - וכאילו מהווים אתר פרטי ואישי עם יכולת עיצוב אינסופי - לרוב קל מאוד לתפעול.
הבלוגים מכונסים תחת גגות של פלטפורמות מרובות משתמשים וניתן לנצלם בשתי צורות:
1. להפיץ את הבלוג האישי / של החברה שלי בקרב החברים באתר הבלוגים המסויים (סלונה או און לייף לדוגמא)
2. לכתוב בבלוג האישי שלי ולהפיצו באמצעות הטוויטר / פייסבוק ושאר הרשתות לחברים שלי וכך להביאם לשם (בלוגר/ וורדפרס)

מדובר בכלי תוכן המאפשר את סידור התוכן ועריכתו, קידומו וסידורו באמצעות תגיות - וכך לקדמו גם במנועי חיפוש. כך שיחפשו את שם הארגון שלכם / חברה - ימצאו אותה בגוגל ביתר קלות. 


יוטיוב

מעבר להיותה התחליף המושלם לשידורי הטלוויזיה - עם מגוון עצום של תוכן וערוצי טלוויזיה הלכה למעשה לכל הגילאים בכל נושאי עניין - יוטיוב היא למעשה רשת חברתית מבוססת וידיאו.
גם כאן יש מגוון כלים שעניינם וידיאו, ניתן לחברים לעקוב, להגיב ולעשות לייק ומבחינת תוכן - ההסטוריה כבר שפטה את המקום הזה להצלחה גדולה מאוד - עם מיליארדי צפיות בכל יום של מיליוני גולשים מכל העולם.
וידיאו כדאי וחשוב להעלות ליוטיוב כמו גם לפייסבוק.
חשוב לפתוח ערוץ מסודר, ולנהל בו את כל סרטוני הוידיאו על פי סוגים - פלייליסטים טקסטים ועוד - שיכולים להעצים את הארגון/ חברה גם בעולם זה.


לינקדין

רוב הרשתות החברתיות בהן דנו עד כה הן רשתות חברתיות רחבות ומרובות אנשים. אך יש גם רשתות יותר מקצועיות המוגדרות בברירת מחדל לתחום המקצועי בלבד. 
אחת מהן והמובילה את התחום היא לינקדין - רשת חברתית המקשרת בין עובדי מגזר מסויים, בין אנשים העובדים באותו ארגון, ובין מחפשי עבודה ל"ציידי ראשים".
בלינקדין לא ניתן במודל החינם שלהם, לאסוף חברים ללא סיבה - רק אם אתה מכיר אותו מהלימודים או מכל מפגש מקצועי אחר - כי אז תנתן לך כגולש האפשרות לבקש מאותו חבר חברות. אם לא - לא ניתן ליצור קשר. 
האפקט הוא חשוב לחברה בתחום המקצועי - תוך שאיפה להפוך למובילה בתחומה, אתר לקוחות פוטנציאליים או עובדים.


ויש עוד - הרבה רשתות. אבל אלו הן העיקריות והמויבלות בתחומן.
ומה שמעניין זה השילוב - היכול להפעיל את כולן יחדיו - בהתאמה לקהלי היעד ולתכנים - תוך הפרייה הדדית של המתחמים בין הרשתות. עבודה קשה כבר אמרנו, נכון?

לסיכום:
מנהל רשתות חברתיות בארגון חייב לפעול בכל החזיתות - לאתר את קהלי היעד שלו ברשתות המתאימות ולהפעיל שם מתחמים ונושאי עניין. ככל שתגדילו את הפעילות במגוון רשתות חברתיות - ותנהלו אותם נכון תוך ניהול שיח מעניין ותורם - תוכלו להעצים את העוקבים השבויים שלכם ותוך השפעה ניכרת על מנועי החיפוש - גוגל - בחיפושי נושאים הקשורים לארגונכם.


בהצלחה!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה